fredag 16. september 2011

Tårnfalken fikk friheten tilbake

 Tirsdag kveld fikk jeg en telefon fra vilt og fiskekontakten Rune Lie i Gjesdal om jeg ville bli med å se på en skadd rovfugl. Noe jeg selvfølgelig gjorde.
Det var en tårnfalk å den hadde flydd i veggen på et hus og var groggy,våt og så noe pjusk ut etter sammenstøtet. Etter en kjapp sjekk så såg heldigvis vingene fine ut så jeg fikk den med i en kasse som huseieren hadde oppbevart den i.
Vel hjemme ble den plassert i uthuset på terrassen( hvor jeg hadde ugler i pensjon tidligere)og alt neste morgen virket den kvikkere.
La inn to mus og senere på dagen var begge fortært.
Valgte og beholde den et par dager så den fikk komme seg skikkelig med mye ro og god mat(mus) 
Dro opp til de som kontaktet viltkontakten og slapp falken der så de fikk se at det gikk godt med fuglen og at det nytter å ringe.
Falken fløy godt og vi ble stående og se i 45min og gikk når den gjorde et par angrep på myra,om det ble fangst siste gang skal jeg ikke si men det var nok til at den ble helt friskmeldt i mine øyne.
Håper selvfølgelig at jeg slipper og ha flere rovfugler i pensjon men skulle det skje igjen så skal jeg helt klart gjør alt jeg kan for at de kommer på vingene igjen.
De gir meg flotte opplevelser i naturen hvor de hører hjemme.

Ha en fin helg!

3 kommentarer:

Øyvind Bjerkeseth sa...

Alltid fint å lese en gladmelding :)) God helg
Øyvind Bjerkeseth

Rolf Hult sa...

Flott historie, og glad det gikk bra etter tur innom "pensjonatet" på Figgjo :)

Kathrine sa...

Koselig historie:) Tårnfalken er en flott fugl! Vi har den hekkende ved hytta, og for to år siden hekket den fem meter unna hytteveggen.
Spennende å følge med på.

Mvh Kathrine