lørdag 19. september 2009

Lysebotn

Nytt medlem til B gjengen i Donald....
Hopper på vei ned fra Kjerag
Teist


Min gode Kamerat Erik og jeg pleier hver år å ta et par turer inn til Lysebotn med båten hans.
Målet for turen er det sosiale,se på storslått natur,fyre opp grillen og slappe av. Jeg har selvfølgelig ett mål til å det er å se om det kan bli noen bilder.
Vi dro i måres å det var stilt men skyet når vi var på vei inn den lange Lysefjorden. På vei inn så vi flere steinkobber men de var ikke så hissige på å bli fotografert å var raske ut i sjøen. Det samme skjedde med teisten som dukket lenge før fotohold å da var det bare å ta frem en vidvinkel i steden å knipse litt landskap mens drøssen gikk.
Vel inne i Lysebotn ble det pølser å soling for nå var det blitt blå himmel å bare velstand.
Det gode været ga og et større håp om å få sett noe ørn på vei hjem.

Først skulle vi hente noen basehoppere blant dem en tidligere sølv vinner i OL som har søkt nye utfordringer. Ute på Geitaneset la vi til med båten å ventet. Når de etterhvert i stor fart kom nedover så suste det i hele veggen. Det er imponerende å se hvor fint de styrer inn å lander kontrollert og fint på et lite stykke med gress. Om det er er fasinerende å se på og jeg merker at kikket ligger tykt utpå hopperene så må jeg innrømme at det er godt å ha beina godt planta på jorden.
Etter å ha kjørt hopperene inn så vanket det observasjoner av både havørn,kongeørn,teist og sel på veien ut fjorden. Det ble noen bilder av teist og steinkobbe for nå var de av en eller annen grunn litt mer medgjørlige.
Det ble en fin tur så nå ser jeg frem til ny tur på våren.
Har sett på noen av bildene fra i dag men nå er det leggetid for det er tidlig opp i mårå igjen.

Da er det fugletur med Ornitologisk Forening til Rott å vær varselet ser godt ut å det er alltid kjekt når turen appå til ble bestemt i vinter.

Ingen kommentarer: