mandag 31. august 2009

Sivhauk

Sivhauk ribber storspove

Det er noen helt få par med sivhauk som hekker her i Rogaland å med det og en rovfugl jeg har hatt et ønske om å få noen bilder av. Det har vist seg å være ganske vanskelig selv om jeg ved flere annledninger hatt de på fint fotohold når de har vært på sine jakt turer. Men da har jeg enten ikke vært klar med kamera ellers så har lyset vært medvirkende til et dårlig resultat.

En kveld stund satt jeg meg i et camoflasjetelt i steden for å sitte i ro i gresskanten i håp om å få noen flere storspovebilder. De hadde brukt samme jorde flere kvelder å kom denne kvelden også. Mens jeg satt der å prøvde å finne noen motiv å knipset i vei på storspovene så lettet plutselig hele flokken i panikk. Jeg gløttet ut den andre luka for å se etter mulig årsak å der 15 t 20meter foran meg var det et kraftig basketak for sivhauken hadde slått en av storspovene i bakken. Jeg prøvde forsiktig å dreie kamera mot hauken men når jeg igjen var"skuddklar"så hadde den gjort slutt på spoven å så vidt begynte å ribbe den for fjær. Det var nå blitt litt mørkt men dette var min beste mulighet til å få noen bilder av sivhauken å om det ikke ble av beste kvalitet så var det en fin opplevelse.

Det kommer heldigvis flere muligheter siden vis vi fortsatt lar de få fred i hekketiden.

2 kommentarer:

Rolf Hult sa...

Du tar utrolig fine bilder, med både motiv og teknikk i høy klasse! At du stadig klarer å finne gode standplasser er også en sjelden egenskap, og er kun forunt dem med særskilt evne som naturfotograf.

Rune Sveinsgjerd Karlsen sa...

Hei Rolf

Det er hyggelig at du liker det jeg presenterer på bloggen å takk for tilbake meldingen.

Mvh Rune:-)