mandag 27. juli 2009

Tornskate

Tornskate i einerbusk
Hunner følger med som her fra vierkrattet
Slik en ofte blir oppmerksom på de....på en ledning
Mat i vente
En pust i bakken mellom all matingen

Jeg dro opp til Hardangervidda men siden det ikke var de beste værmeldingene fremover så sto jeg over fisketuren på vidda.
Det er andre gang på 20år jeg står over å med det gikk jeg trolig og glipp av noen fine fiskeopplevelser....
Siden det likevel var meldt en dag med godt vær(Søndag) så dro jeg til Gol for å se etter Lavskrikene igjen.
Fant 3 små grupper på 3 til 5 individer men de var ikke så samarbeidsvilige som sist. Kanskje var lagrene fulle av mat nå som det er fellesferie å mye folk til fjells...
Jeg brukte og en del tid på å se etter andre fugler å ble ganske overasket da jeg så en Tornskate på en ledning i kveldingen mitt oppå Golsfjellet blant stortsett fjellbjørk,vierkratt og einer.
Planen var da å prøve neste morgen i håp om at den var der fortsatt. Verken så eller hørte fuglen i det jeg kom så jeg bestemte meg for å prøve litt lyd. Den reagerte ganske raskt men det var da hunnen som kom å jeg tenkte at det kanskje var hekking å slo av lyden å ble sittende å følge med.
Det var en enslig gran som og sto blant fjellbjørka å jeg sjønte at det kanskje var noe der å fikk etter kort tid bekreftet det! Ut fra ingenting kom det plutselig en Spurvehauk å slo seg ned i granen til et skikkelig leven fra Tornskatene å den tok med den ene ungen å stakk.
Jeg ble helt satt ut og selv med kamera i hånden så glemte jeg helt å ta bilder,kjente på den når opplevelsen hadde lagt seg litt...
Spurvehauken hadde med sin opptreden fått fart på de andre knapt flygedyktige ungene å en satte seg i ei bjørk like ved der jeg satt.
Så da var det og knipse noen bilder å la de få fred igjen.
Av andre fugler så jeg Traner,Jordugle,Svartspett,Dvergfalk mm.
Nå som jeg har blitt noe kjent der oppe så blir det nok flere stopp siden å da gjerne og tidligere på året.

Ingen kommentarer: