torsdag 11. juni 2009

Sandlo

Sandlo på jordet
Sandloen vifter med vingene
Ingen tvil om at den søker oppmerksomheten min
Å her er årsaken den hadde reir på veien

På jobb har jeg fulgt et tjeldpar og noen viper på et jorde og for ei go uke siden så ble jeg obs på et par sandlo på samme plass. Jeg pleier å kjøre sakte forbi å titte på fuglene å hver gang jeg kom til plassen hvor jeg så sandloene så sprang den ene over veien og spredde halen ut som en liten"tiur"det første som slo meg var at her skulle jeg hatt kamera...
Etter som at det skjedde flere dager på rad så tok jeg kamera med i dag for å ta en litt nærmere titt å kanskje få noen bilder av den lille sjarmøren.
Jeg kjørte rolig opp å selvfølgelig sprang den ikke over veien som den hadde gjort de andre dagene. Denne gang holdt den seg like ved bilen å for første gang så slo den ikke opp halen i ei vifte men dro og flaksa med vingene å da forsto jeg selvfølgelig at det var hekking. Hadde da knipset noen bilder og i det jeg skulle kjøre videre såg jeg at det rett ved bildekket på grusveien lå fire egg i ei lita grop så da trakk jeg meg rolig vekk så den kunne legge seg på eggene igjen.
Tok turen opp til bonden som selvfølgelig ikke var hjemme for jeg tenkte at han kanskje ville/kunne merke det av så han ikke kjørte over reiret med traktoren.
Skal gjør et nytt forsøk i morgen på å få gitt beskjed så den lille sjamøren kanskje får muligheten til å få frem kullet sitt.
Tjeldparet hadde fått 3 unger og det ene vipeparet hadde sitt reir 10meter ovenfor sandloen å der kommer det sikkert unger i løpet av de nærmeste dagene.

Ingen kommentarer: